Ha hirdető vagy, és kaptál már rendes, jófajta riportot az online kampányod után, akkor szerencsés vagy és becsületes a partnered. Legtöbbször az értékesítés során azzal szembesítenek, hogy a print hirdetések, a tvspotok, az óriásplakátok nem adnak mérhető eredményt. Kinyomtatnak n darab újságot, de annak egy része remittenda, és különben is, mi van, ha csak úgy átlapozzák azt az oldalt, ahol Te szerepelsz. NADE az online, majd ott, ott aztán minden mérhető. Ezt követően megkapsz egy kicsit gyűrt kockás lapot, jobb esetben egy Excel táblát, aminél Szent Kotlerre esküdve megadják, hogy ennyi volt az eredmény. Kapsz AV (reklámletöltés, ahányszor a banner megjelent) és CT (kattintás, click through) adatokat, táblázatvarázslók esetén CTR-t is. Ha feltűnik, hogy a kampányértékelésben visszaigazolt kattintás köszönőviszonyban sincs az adott, kampányhoz készített speciális beérkeztető oldal - vagy landing page, landoló oldal - által mutatott mérőszámmal, akkor bizony baj van. Ha nem méritek a kampányból érkezőket, akkor még nagyobb baj van. A legtöbb KKV számára a google analytics a kézenfekvő és ingyenes analitikai szoftver, aminek a megismerése csak időt igényel. Ha ebből kevés van, akkor el kell menni egy kezdőknek szóló tanfolyamra, és az alapokat meg lehet ismerni. Én jó szívvel ajánlom a HD marketing csapatát, akik amellett, hogy profi szakemberek, kitűnő segítőkész, türelmes oktatók :)

Bannerek esetén jó lenne, ha egy a megrendelőtől és a médiától független szervezet mérné a megjelenéseket és a kattintásokat. De hát ilyen van :) A reklámszerverek szerepe pontosan ez, megspékelve azzal, hogy biztosítják a bannerek tárolását és futtatását is. A hirdetési felületen, mint például az Építészfórumon, banner-zónák vannak elhelyezve. A különböző zónákba az adserveren keresztül tudja a bannereket elhelyezni a felület kezelője. Ha valaki rákattint a bannerre, akkor egy megadott linken segítségével eljut oda, ahova a hirdető szeretné. Az adservernek teljesen mindegy, hogy hányszor töltődött be az adott reklám, hányszor kattintottak rá, csak csendben számol és ha kell, akkor jelentést is készít. Irgalmatlan mennyiségű paramétert lehet egy-egy banner kapcsán beállítani, mennyi ideig fusson, vagy hányszor töltődjön le, hány kattintásig fusson, mennyire legyen erős más bannerekhez képest, hányszor jelenjen meg egy adott látogatónak stb. A kampány végén pedig lesz valamilyen eredmény. Az eredményből jelentést, riportot lehet készíteni, ez egy automatizmus, szöveges eredmény, az adott kampány adataival. Nagy betűk, sok oldal, számok, százalékok. Csak kérni kell.
 
Az itthon leggyakrabban használt adserver az Adverticum. Nagyok, pontosak, segítőkészek. A médiumnak nincs más dolga, mint létrehozni a banner-zónákat, elhelyezni az oldalain, majd feltölteni a kampányokat és hirdetéseket, amelyeket megrendelnek nála. Nem csak médiumok, sales house-ok is használják az Adverticumot. Ott ahol a sales house-oknak kizárólagosságuk van, úgy működik a dolog, hogy a sales house elkészíti a banner zónák kódját az Adverticumban, majd odaadja a médiumnak, hogy azt építse be az oldalaiba. Így gyakorlatilag a médium csak a felületet adja, a sales house tartja kézben és kezeli a bannereket.
Az Adverticumnál az egyes jelentéseket az alábbiak szerint lehet bekérni (Kampányok -> Jelentések -> új jelentés):
kampányjelentés.jpg

Ha ez nem lenne elég, akkor arra is van mód, hogy a megrendelő a futó kampány statisztikáját bármikor ellenőrizni tudja. Ehhez hozzáférést kell adni a megrendelőnek. Az Advericum profi, erre is van mód. (Az ügyfélhez kapcsolódó kampányokból csoportot kell létrehozni. Ez a kampányok kijelölése után a táblázat fejlécében lévő Csoport mentése gombra kattintva lehet nevet adni csoportnak. Ezt követően új felhasználót kell hozzáadni a Profilokhoz, amit a jobb felső sarokban a Profilváltástól balra található gomb segítségével lehet előhívni. Meg kell adni egy e-mail címet, és meghatározni a hozzáférés módját -> kampánystatisztika és a kampánycsoportot, amit az előbb hoztunk létre. Ezt követően kap egy e-mailt az ügyfél, amelynek segítségével be tud lépni az Adverticumba, és meg tudja nézni, hogy épp hol tart a kampánya. (AV, CT, UV stb - megfejtések: http://adverticum.hu/szolgaltatasaink/adserver_szotar/)
Ha a weboldalunk felől közelítve szeretnénk számolgatni az átkattintásokat, akkor jó, ha a Google kampányparaméterező URL készítőjét használjuk. Meg lehet adni, hogy hova mutasson a link, a kampány nevét, forrását, a hirdetési formát, de akár a kampány kulcsszavait, a kampánytartalmat. A Küldés gombra kattintva már kész is a link, aminek a működését és mérőszámait a Google Analyticsban tudjuk majd megnézni. Az eszköz ingyenes, és itt érhető el: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=hu
Érdemes még néhány szót áldozni a két legnagyobb hirdetési felületre is, a Google féle Adwordsre és a Facebook hirdetésekre. (Azért keveredtek ide, mert innen is várhatjuk a statisztikákat.)  Mindkét esetben kérhetünk kampányriportot, amit automatikusan elkészít mindkét cég. A Google esetében egy lakonikusabb táblázatot kapunk, a Facebook a számok mellett (felett) csinos grafikonon is ábrázolja a teljesítményt. Ha saját magunk kezeljük a hirdetési fiókokat, akkor a kampányainkkal kapcsolatban mindent látunk a két óriáscégnél, ha szakemberre bízzuk, akkor csak el kell kérni a kampányjelentéseket.
Mire is jó a banner, és mire nem? Erre sok helyen lehet választ találni, de azt hiszem a Berényi Konrád által 6 évvel ezelőtt megfogalmazottak megállják a helyüket: http://onlinemarketing.blog.hu/2008/09/08/a_banner_hatekonysaga  
Illetve ide kívánkozik még a Rabbitblog egyik elemzése is: http://rabbitblog.hu/2012/12/03/meg-mindig-itt-tartunk-admonitor-az-display-piacrul/
Ha pedig szeretnél többet tudni az online hirdetési piacról, az alábbi prezit pörgesd végig:

A bejegyzés trackback címe:

https://acskapocs.blog.hu/api/trackback/id/tr66671093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.